En värmekanal mynnar ut framtill, mellan innervingen och A-stolpen. Härifrån leds den varma luften genom ett PAP-rör (papper/aluminium/papper). Härifrån leds den varma luften genom ett PAP-rör (papper/aluminium/papper), där den fördelas till utloppen i vindrutans hörn och i mittgrillen.
från och med 8.1968 monterades ytterligare två galler under vindrutan på de flesta modeller. Detta gav föraren och passageraren sin egen ventilation eller varmluftsförsörjning.
Delningen av slangen görs med en plastfördelare eller slangdelare, fram till 7.1968 är detta en 2-vägsdelare och efter det har den tre anslutningar. Om du har en VW 1200 mellan åren 8.1968 och 7.1975 har du inget galler i bagageluckan, men du måste använda 3-vägsgrenröret. Du använder då endast utgången i vindrutans hörn och den för mittgrillen. Den andra utgången måste vara kapad.
På grund av materialvalet vid den tiden och temperaturskillnader blir grenrören spröda. Om du inte rör dem kommer de att vara i gott skick i flera år, men när de väl har demonterats kan bitar lossna och utbyte är det enda rätta valet.
PAP-rören är vridna på grenröret, så det finns ingen anledning att använda en slangklämma eller någon annan fastsättningsmetod, eftersom detta bara kan orsaka sprickor i grenröret.
Useful information from Paruzzi magazine and from our YouTube channel :
Du hittar fler tekniska artiklar på sidan Paruzzi Magazine